Digitale Transformatie - CM.com Circuit Zandvoort

CM.com maakt bedrijven succesvol door inzet van conversational commerce en innovatieve customer journeys

Neem contact met ons op Lees het persbericht

CM.com wordt naamgevend sponsor van
CM.com Circuit Zandvoort

CM.com start de digitale transformatie van Circuit Zandvoort en verbindt zich als naamgevend sponsor. Het partnerschap vloeit voort uit de succesvolle samenwerking die CM.com heeft met de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix.

Optimaliseer de fanbeleving met Conversational Commerce

Beide partners van Nederlandse bodem delen een gelijkwaardige visie op de toekomst van sport- en vrijetijdsevenementen waarbij de noodzaak voor innovatie relevanter is dan ooit.

De vraag naar slimme digitale oplossingen in de sport- en evenementbranche is door COVID-19 versneld. De technologie van CM.com zorgt voor een ware VIP-beleving voor fans en wordt tegelijkertijd ingezet om bezoekers zo goed mogelijk te beschermen tegen gezondheids- en veiligheidsrisico’s.

Alles met het oog op de klantbeleving naar een zo hoog mogelijk niveau tillen.

dutch grand prix formula 1 cm.com

Een VIP-ervaring voor elke bezoeker

Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com: “Digitale innovatie in de evenementenwereld is in een versnelling geraakt sinds de uitbraak van COVID-19. Onze missie is om het leven van mensen gemakkelijker, veiliger en mooier te maken door middel van technologie. Na een reeks F1 -races zonder publiek, hebben Formule 1 fans behoefte om hun idolen weer in real-life te bewonderen. Het is nog speculeren in welke vorm dit exact zal gaan zijn volgend jaar, maar we gaan fans ook in de veranderde situatie zo goed mogelijk bedienen zodat ze op CM.com Circuit Zandvoort van sport kunnen genieten zoals ze dat gewend zijn.

De samenwerking gaat verder dan alleen een nieuwe naam voor het circuit. We zetten al onze tools in om de evenementbezoeker een VIP-ervaring te bieden. Naast naamsbekendheid bij diverse doelgroepen, verbindt Circuit Zandvoort met haar diversiteit aan (sport)activiteiten en internationale karakter mensen door middel van sport en emotie, wat volledig aansluit op onze ambitie. Dit maakt van Circuit Zandvoort een gelijkwaardige partner om mee samen te werken,” 

Digitale metamorfose met CM.com

Robert van Overdijk, CEO Circuit Zandvoort: “Circuit Zandvoort is officieel klaar voor de Formule 1. We hebben recent de Grade 1-licentie in ontvangst genomen. Na de fysieke transformatie met aangepaste faciliteiten en infrastructuur, ondergaan we ook een digitale metamorfose met onze partner CM.com. Naast aansluiting op technisch gebied merkten we al heel snel dat onze beide organisaties visie en ambitie delen; we zijn beide gepassioneerd over het aanboren van nieuwe kansen in klantgericht denken.

In CM.com, met haar jarenlange expertise op het gebied van mobiele technologie en betalingen, hebben wij een betrouwbare partner gevonden die we nu ook met trots toevoegen aan de naam van ons circuit. Op ieder moment van contact met onze klanten wil je aan hun wensen en verwachtingen voldoen. Met behulp van de kennis en de tools van CM.com kunnen we deze verwachtingen van onze bezoekers overtreffen”.

Meer dan alleen een Ticketing partner

Imre van Leeuwen, Director at Dutch Grand Prix: “We zochten meer dan een gespecialiseerde ticketingpartner. Een partner die ons kon helpen om ons ticketproces te optimaliseren en een superieure fanervaring te creëren. CM.com biedt ons beide, dat is wat onze samenwerking zo succesvol maakt.”

Zwarte handel voorkomen

Rogier Aarts, Product Manager Ticketing bij CM.com: “Een veel gebruikte methode van zwendelaars bij registraties is het aanmaken van een groot aantal e-mailaccounts op een eigen e-maildomein om zo meerdere registraties te kunnen voldoen. We willen voorkomen dat fans straks misgrijpen omdat een groot aantal tickets op de zwarte markt terecht komt". 

Optimale Fanbeleving Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix

Als mobiele technologie partner van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix, heeft CM.com een geheel nieuwe vorm van ticketing, communicatie en betalingen geïntroduceerd.

Ontdek hier alle innovaties die voor de Dutch Grand Prix zijn ingezet.

Vraag en aanbod tickets Dutch Grand Prix

In 2019 werd bekend dat De Formule 1 Dutch Grand Prix terugkeerde naar Nederland en konden geïnteresseerden zich via de speciale pre-registratiepagina op CM.com aanmelden.

Door middel van het aanmeldformulier lieten geïnteresseerden hun gegevens achter om frauduleuze accounts tegen te gaan. De gegevens werden gefilterd met een aantal authenticatiestappen. Per e-mailadres kon bijvoorbeeld maar één registratie gedaan worden. Voor de registratie was tevens een unieke SMS code nodig.

Door deze filtering is al ruim 11% van de aanvragen geblokkeerd, omdat deze frauduleus bleken.

Vraag en aanbod tickets Dutch Grand Prix

Uitnodiging voor ticketaanvraag

Een week na het afronden van de pre-registratiefase, op 25 juni, werden de overgebleven e-mailadressen met een persoonlijke mail uitgenodigd om een ticketaanvraag te doen. De geïnteresseerden kregen hierin de vraag welk type ticket ze wilden (dagticket voor een specifieke dag, weekendticket of passe-partout, voor 1 jaar of 3 jaar, en voor welke tribune en prijsklasse [brons, zilver of goud]).

Tweede keuze

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk fans de kans krijgen om dit langverwachte sportevenement bij te wonen, werd tevens gevraagd naar een eventuele tweede keuze. Dus, stel een consument geeft aan een zilveren tribuneticket te willen. Dan kreeg hij de vervolgvraag of hij – indien die tickets uitverkocht zijn – eventueel interesse zou hebben in een duurder gouden of een goedkoper bronzen ticket. Dit om zijn kans op tickets te vergroten. Het was ook een optie om geen tweede keuze op te geven. Zowel de primaire als de eventuele tweede keuze werden opgeslagen. Dit zou op een later moment een grote rol spelen in de verdeelsleutel van tickets. Voor deze aanvraagronde gold een aankoopverplichting vanuit de consument indien hij werd ingeloot voor de door hem geselecteerde tickets. 

Tickets op basis van loting en ‘cascading’

Voor toekenning van tickets aan de aanvragers heeft CM.com een nieuwe module binnen het bestaande ticketsysteem ontwikkeld. Na afloop van de aanvraagperiode hebben alle aanvragen een uniek lotnummer gekregen. Deze zijn willekeurig toegekend om elke vorm van voorrang uit te sluiten. Op basis van de beschikbare capaciteit van tickets zijn de aanvragen toegekend aan de aanvragen met het hoogste lotnummer. Vist iemand achter het net voor zijn eerste keuze, dan deed hij opnieuw mee in de loting van zijn tweede keuze. Hierbij werd door middel van ‘cascading’ in eerste instantie voorkeur gegeven aan de goedkopere optie.

Tickets op basis van loting en ‘cascading’

Opbouwen van klantprofielen met het Customer Data Platform

De Dutch Grand Prix heeft vanaf de start van de samenwerking het Customer Data Platform (CDP) optimaal benut. Hierdoor bevat het CDP nu meer dan tien miljoen datapunten die samenkomen in meer dan 300.000 klantprofielen.

Met de uitgebreide segmentatiemogelijkheden die het CDP van CM.com biedt, heb je een slimme manier voor handen om zeer persoonlijke marketingcampagnes op te zetten.

Opbouwen van klantprofielen met het Customer Data Platform

Gepersonaliseerde en geautomatiseerde
e-mailcampagnes

De Mobile Marketing Cloud van CM.com bevat onder andere Email Campaigns. De Dutch Grand Prix gebruikt deze tool om eenvoudig e-mails te ontwerpen, te automatiseren en te analyseren.

Uitermate nuttig voor de Dutch Grand Prix, omdat dit hen in staat stelt om automatisch getriggerde e-mails te versturen op basis van bepaalde acties van fans of bepaalde tijdsbestekken. Zo werd er bijvoorbeeld automatisch een e-mail verstuurd wanneer de voorinschrijving voor de tickets eindigde en wanneer de kaartverkoop begon.

email campaigns

CM.com's chatbot: de Race Engineer

Om de fans in elke stap van de klantreis bij te kunnen staan, hebben we de technologie achter de Race Engineer voor de Dutch Grand Prix gecreëerd. Deze specifieke chatbot is speciaal gemaakt voor de Dutch Grand Prix en draait op WhatsApp.

De Race Engineer richt zich specifiek op het beantwoorden van vragen over het reizen naar en van het evenement, zoals:

✔ Hoe kan ik de Dutch Grand Prix bereiken?

✔ Welk vervoermiddel wordt voorgesteld?

✔ Wat is de snelste manier om het circuit te verlaten?

CM.com's chatbot: de Race Engineer

De Race Engineer en Customer Contact

Op de dag van de F1 Dutch Grand Prix zou de chatbot worden ingezet om veelgestelde vragen te beantwoorden.

Als de bot een vraag niet kon beantwoorden, maakt CM.com's Customer Contact tooling het mogelijk om het gesprek over te dragen aan een klantenservicemedewerker. Customer Contact is een platform van waaruit alle gesprekken kunnen worden beheerd: of ze nu via een bot of een chat app zoals WhatsApp zijn gestart. Hierdoor kunnen klantenservicemedewerkers eenvoudig reageren op alle binnenkomende berichten en gesprekken overdragen aan de juiste teams zonder het gesprek uit het oog te verliezen.

De toolset van de Marketeer van nu

Alle gesprekken met de chatbot worden automatisch opgeslagen in het CDP, om zo de klantprofielen te verrijken. Het CDP is het kloppende hart van de Mobile Marketing Cloud waar alle klantgegevens en interacties worden opgeslagen, net als die met de chatbot. Dit stelt marketeers in staat om klanten eenvoudig te segmenteren door te filteren op bepaalde demografische gegevens of acties, zoals 'iedereen die een gesprek met de Race Engineer is begonnen'.

Dutch Grand Prix in 2020 en verder

Helaas moest de Grand Prix van Nederland worden uitgesteld. Gelukkig stelt de Mobile Marketing Cloud de Dutch Grand Prix in staat om gemakkelijk te communiceren met de fans die al kaarten hebben gekocht en zal iedereen tijdig en op een persoonlijke manier op de hoogte worden gebracht.

Neem contact met ons op Conversational Commerce