Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix

Bied de beste fanervaring met de Mobile Marketing Cloud

Mobile Marketing Cloud Use case Dutch Grand Prix

Meer dan een ticketing partner

Als officiële evenement supporter van de Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix werkt CM.com samen met de Dutch Grand Prix om de beste klantervaring te bieden met veel van onze producten en diensten. Imre van Leeuwen, directeur Dutch Grand Prix: “We zochten meer dan een gespecialiseerde ticketingpartner. Een partner die ons kon helpen om ons ticketproces te optimaliseren en een superieure fanervaring te creëren. CM.com biedt ons beide, dat is wat onze samenwerking zo succesvol maakt.” In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe CM.com heeft bijgedragen aan het succes in aanloop naar de F1 Dutch Grand Prix.

CM.com and Formula 1 Dutch Grand Prix presenting their partnership

CM.com en goptimaliseerde kaartverkoop

Om het ticketingproces van de Dutch Grand Prix te optimaliseren, zijn we begonnen met het opzetten van een voorregistratie voor de tickets. De voorregistratie was hard nodig omdat de vraag groter was dan het aanbod.

Om de klanten van de Dutch Grand Prix de beste klantervaring te bieden, hebben we ook onze Mobile Marketing Cloud ingezet. De Mobile Marketing Cloud van CM.com is een omnichannel-oplossing voor klantbetrokkenheid die is ontwikkeld voor B2C-marketeers.

Het kloppende hart van de Mobile Marketing Cloud is ons Customer Data Platform (CDP). Hier worden alle klantgegevens van de Dutch Grand Prix opgeslagen die nodig zijn om de beste klantervaring te bieden.

Voorregistratieproces om frauduleuze aanvragen te voorkomen

De voorregistratiegegevens worden rechtstreeks geregistreerd in het CDP. Daar wordt het gefilterd met verschillende authenticatiestappen om frauduleuze registraties te voorkomen.

Dit was een belangrijke wens van de Dutch Grand Prix: voorkomen dat tickets voor drie keer de oorspronkelijke prijs op de zwarte markt zouden belandden, waardoor fans tickets zouden mislopen. We zijn blij dat we deze wens hebben kunnen vervullen, aangezien meer dan 11% van de preregistratieverzoeken werden geblokkeerd omdat ze frauduleus waren.

CM.com's Mobile Marketing Cloud used for the Dutch Grand Prix

Dutch Grand Prix verrijkt klantgegevens

De Dutch Grand Prix maakt vanaf het begin gebruik van het CDP. Hierdoor bevat het CDP nu meer dan tien miljoen datapunten die samenkomen in meer dan 300.000 klantprofielen.

Te veel gegevens om te verwerken?

Niet met onze uitgebreide segmentatiemogelijkheden. Een slimme manier om gepersonaliseerde marketingcampagnes op te zetten. Bijvoorbeeld om te beslissen naar wie je welke e-mail stuurt.

Gepersonaliseerde en geautomatiseerde e-mailcampagnes

Over e-mails gesproken, onze Mobile Marketing Cloud bevat ook Email Campaigns. De Dutch Grand Prix gebruikt deze tool om eenvoudig e-mails te ontwerpen, automatiseren en analyseren.

Handig voor de Dutch Grand Prix, want hiermee kunnen ze automatisch getriggerde e-mails versturen op basis van bepaalde acties van fans of bepaalde tijdframes. Zo wordt er automatisch een e-mail gestuurd wanneer de voorregistratie voor tickets eindigt en wanneer de kaartverkoop begint.

Email campaigns

CM.com’s chatbot: de Race Engineer

Om fans tijdens elke stap van hun customer journey te helpen, hebben we de technologie achter de Race Engineer voor de Dutch Grand Prix ontwikkeld. Deze specifieke chatbot is speciaal gemaakt voor de Dutch Grand Prix en draait op WhatsApp.

De Race Engineer is specifiek gericht op het beantwoorden van vragen over reizen van en naar het evenement, zoals:

  1. Hoe kan ik de Dutch Grand Prix bereiken?

  2. Met welke vervoersmiddelen kan ik komen?

  3. Hoe kan ik het circuit het beste verlaten?

Using the Race Engineer at Circuit Zandvoort

De Race Engineer en Customer Contact

Op de dag van de race kan de chatbot gebruikt worden om veelgestelde vragen te beantwoorden.

Als de bot een vraag niet kan beantwoorden, zorgt de Customer Contact-tooling van CM.com ervoor dat het gesprek wordt overgedragen aan een klantenservicemedewerker. Customer Contact is een platform van waaruit alle gesprekken kunnen worden beheerd: of ze nu zijn gestart via een bot of een chat app zoals WhatsApp. Hierdoor kunnen klantenservicemedewerkers gemakkelijk reageren op alle inkomende berichten en gesprekken overdragen aan de juiste teams zonder de gespreksgeschiedenis te verliezen.

Alle gesprekken met de chatbot worden automatisch opgeslagen in het CDP om klantprofielen te verrijken. Het CDP is het kloppende hart van de Mobile Marketing Cloud waar alle klantgegevens en interacties worden opgeslagen, net als die met de chatbot. Hierdoor kunnen marketeers eenvoudig klanten segmenteren door te filteren op bepaalde demografische gegevens of acties, zoals ‘iedereen die een gesprek is begonnen met de Race Engineer’.

Dutch Grand Prix in 2020 en daarna

Helaas moest de Dutch Grand Prix worden uitgesteld vanwege de uitbraak van COVID-19. Gelukkig stelt de Mobile Marketing Cloud de Dutch Grand Prix in staat om gemakkelijk te communiceren met de fans die al kaartjes hebben gekocht voor de race van 2020. Hun gegevens worden veilig opgeslagen in het CDP, dus zodra het mogelijk is om de Dutch Grand Prix te organiseren, wordt iedereen tijdig en op een persoonlijke manier geïnformeerd. We kijken allemaal uit naar de race!

Meer weten over onze samenwerking met de Dutch Grand Prix? Bekijk onze gloednieuwe webpagina cm.com/f1.